טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

           CBT (Cognitive Behavioral Therapy)                

"מה שמטריד את האנשים אינם הדברים עצמם , אלא דעתם על הדברים" - אפיקטטוס 

 

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מסייע במקרים של חרדות, מצבי-רוח שליליים, קשיי התנהגות ושליטה עצמית, קשיים חברתיים, פרפקציוניזם, דימוי עצמי נמוך והפרעות רגשיות שונות. 

 

למעשה כל אדם מצליח משתמש בטכניקות CBT, אצל חלק מהאנשים טכניקות אלה נלמדו באופן טבעי במהלך החיים וחלק מהם אולי למדו זאת באופן פורמלי יותר.  

 

קשיים רגשיים והתנהגותיים רבים נובעים מדרכי חשיבה לא מאוזנות וגישות לא בריאות למצבי חיים שונים. לעומתם, חשיבה מאוזנת וגישות בריאות לחיים מאפשרים התמודדות טובה, הסתגלות ואיזון רגשי.

ההנחה הבסיסית של גישת CBT היא כי בני-אדם נוטים לעשות טעויות חשיבה אך הם יכולים ללמוד לחשוב בצורה מאוזנת על מנת לשפר את חייהם. CBT מאפשר ליצור את השינוי בדרכי החשיבה וההתנהגות העומדים בבסיס הקשיים הרגשיים.

 

בעיות רגשיות מאופיינות בדרכי חשיבה שגויות, מזיקות, ולרוב לא מודעות. לפעמים הפירושים שאנו נותנים למציאות יכולים ליצור חרדות, קשיים חברתיים, דימוי עצמי נמוך, נוקשות, דיכאון, חוסר ויסות רגשי, קושי בפתרון בעיות ובעיות התנהגות שונות.  

 

בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לומדים להכיר את טעויות החשיבה המכשילות, ולגלות דרכי חשיבה חדשות המובילות להסרת הסימפטומים ולשינוי רגשי, חברתי והתנהגותי. 
 

הכלים של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) נבדקו במאות מחקרים מדעיים והוכחו כבעלי יעילות גבוהה ביותר. לדוגמא בטיפול בחרדה חברתית חל שיפור התנהגותי משמעותי בכ -80% מהמקרים.  

 

 

מהן טעויות החשיבה המאפיינות הפרעות רגשיות?  

 

אלה מחשבות שחוזרות במינון ובעוצמה מספיקים כדי לייצר קשיים רגשיים ותפקודיים. הרבה פעמים מחשבות אלה לא מודעות, ומלוות את האדם כמו רעש רקע.   

 

  • "אני חייב להצליח כל הזמן" 

  • "אני לא טוב בכלום"

  • "יקרה משהו רע"

  • "כישלון זה איום ונורא"

  • "אם אני טועה אני כישלון"

  • "חייבים לעשות מה שאני רוצה!"

  • "כולם שונאים אותי"

  • "כולם יצחקו עלי" 

  • "אם אטעה זה יהיה איום ונורא"

  • "אני לא יכול לסבול את זה!"

  • "אני לא שווה"

 

בטיפול נאבחן מהן המחשבות והאמונות העומדות מאחורי הקושי הרגשי-התנהגותי של הילד ומה משמר אותן. נוביל את הילד לגילוי דרכי חשיבה והתנהגות גמישות שיפחיתו את הסימפטומים ואת הקשיים איתם הוא מתמודד. נכוון את הילד לאימוץ דרכי חשיבה והתנהגות מועילים אלו.

 

חשיבה בריאה אינה 'חשיבה חיובית'. למעשה, חשיבה חיובית יכולה להיות לא רציונלית בדיוק כמו חשיבה שלילית. חשיבה חיובית צובעת הכל בורוד ומחזיקה מעמד זמן מסויים עד שתגיע החשיבה השלילית. החיים מזמנים לנו אירועים שליליים שבהם אין טעם ל'חשיבה חיובית', או שבהם 'חשיבה חיובית' מתגלית כשגויה. חשיבה בריאה היא חשיבה מאוזנת שמתאימה למציאות ומאפשרת הסתגלות טובה יותר ותפקוד טוב יותר גם במצבים קשים.  

 

בטיפול נעשה שימוש במוסיקה, משחק, שיחות, דמיון מודרך, הרפיה, ותרגול התנהגויות חדשות (בהתאם ליכולות וצרכי המטופל).

 

 

אתם מוזמנים להתקשר אלי להתייעצות : 050-6818414

יריב.

 

 

 

לקריאה נוספת על טיפול רגשי:

תרפיה במוסיקה

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT

טיפול בקשיים חברתיים

טיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD

טיפול בחרדה

טיפול בחרדה חברתית

טיפול בביטחון עצמי