top of page
Search
  • יריב טגנסקי - תרפיסט במוסיקה ומטפל

טיפול CBT לביטחון עצמי


פוסט מס.4 בסדרה.

כלל מספר 3: מחשבות שליליות הן נורמליות. אל תילחם/י בהן, התבונן/י בהן.

כדי לפתח ביטחון עצמי אמיתי עלינו לדעת מספר דברים:

- איך לטפל במחשבותינו ורגשותינו בצורה אפקטיבית

- כיצד לשלוט בהתנהגותנו למרות המחשבות והרגשות השליליים

- איך להתמקד בעשייה באופן מלא ללא התחשבות ברגשות ובמחשבות שבתוכנו

אם לא קראתם את הפוסטים הקודמים זה הזמן לעשות זאת:

נחזור על שני מושגים חשובים :

1.התמזגות – מצב בו אנו מסתכלים על העולם דרך המחשבות שלנו, מזדהים עם המחשבות, מסתבכים בהן ונלחמים בהן, ונותנים להן לנהל אותנו.

2.הפרדה – מצב בו אנו מסתכלים על המחשבות ולא דרך המחשבות. אנו מזהים אותן כאוסף מילים ולא יותר מאוסף מילים, חשים ריחוק מסוים בינינו לבינן, צופים בהן, לא נלחמים בהן, ולא מנוהלים על-ידן.

המוח הוא מכונה מופלאה המאפשרת לנו להתנהל בעולם, אך אם לא נשתמש בה נכון היא עלולה להפוך לחרב פיפיות. אין לנו אפשרות להלחם בחשיבה באמצעות חשיבה. כי כשאנו נלחמים אנחנו יכולים לטבוע במחשבות.

אפשר לדמות זאת לחול טובעני. אם אנו מוצאים עצמנו בחול טובעני, ככל שנלחם יותר לצאת ממנו כך נשקע יותר עמוק בחול וככל שנשקע כך נלחם יותר ונשקע יותר. להלחם זה האינסטינקט שלנו. כשאנו מנסים להיחלץ אנו מעמיסים משקל על הרגליים והן שוקעות. אבל כדי לא לשקוע אנו צריכים לפעול נגד האינסטינקט, לוותר על המאבק בחול, לשטח את הגוף ולשכב על החול כדי לפזר את משקל הגוף על שטח רחב, זה יגרום לנו לצוף מעל החול. זה נגד האינסטינקט שלנו להיות עם החול אך כך עלינו לעשות. אותו דבר קורה עם מחשבות מלחיצות, אנו לא חושבים על זה, אבל אם נאפשר לעצמנו להיות אתן בלי מאבק, נוכל לצוף מעליהן ולתפקד טוב יותר.

המוח הוא מכונה לייצור מחשבות. פס הייצור הזה פועל 24 שעות ביממה ללא הפסקה. בדקו זאת בעצמכם. עצמו את העיניים ל-15 שניות וראו מה קורה. עצרו את הקריאה ועשו זאת עכשיו, עצמו עיניים ובדקו מה קורה, האם אתם חושבים או לא.

*************************************************

אם לא עשיתם את התרגיל, אולי המוח אמר לכם 'זה שטויות', 'אעשה את זה אחר-כך', 'אין לי כוח לזה עכשיו'. מחשבות נורמליות לחלוטין.

אם עשיתם את התרגיל, האם הצלחתם לא לחשוב?

אולי שאלתם את עצמכם תוך כדי עצימת עיניים: 'אני חושב עכשיו או לא?' או אמרתם לעצמכם 'לא קורה כלום' או 'אין לי מחשבות' – כל אלה הן מחשבות :-) גם חלימה בלילה היא סוג של חשיבה. רכבת המחשבות לא עוצרת לרגע.

כאשר ננסה לצאת מאזור הנוחות רכבת המחשבות תצפור בקול 'זהירוווות!'. המוח תמיד ימצא סיבה למה זה לא כדאי לנו לצאת מאזור הנוחות. זה יקרה באופן אוטומטי. וככל שניקח סיכון גדול יותר כך עוצמת המחשבות וההתמזגות עמן תהיה גדולה יותר.

אפשר לחלק את הסיבות ל-'למה לא לצאת מאזור הנוחות' ל4 סוגים:

1.מכשולים: המוח מצביע על כל המכשולים שיעמדו בדרכנו. ('אף אחד לא צריך את זה', 'זה מעצבן', 'זה קשה מדי', 'זה מעייף', 'זה דורש הרבה השקעה', 'אין לי מספיק זמן', 'אין לי מספיק כסף', 'יש מתחרים', 'השוק רווי' וכו')

2.שיפוט עצמי: המוח מספר לנו על כל הסיבות מדוע אנו לא מסוגלים לעמוד במשימה ('אני לא מספיק חכם/ממושמע/אנרגטי/מוכשרת/יפה/רהוט/כריזמטי/שקט/חייכן/רזה/שמן/גבוה/פנוי וכו)

3.השוואות: המוח משווה אותנו לאחרים 'יותר טובים' מאתנו. ('הם יותר מוכשרים/מוצלחים/רהוטים/רגישים/יפים/רזים/גבוהים/חכמים/שמחים/בטוחים/מתאימים וכו')

4.נבואות: המוח מנבא כישלון, דחייה או תוצאות שליליות אחרות. ('זה לא יצליח', 'אין טעם להתחיל', 'אני אכשל', 'אעשה בושות', 'זה יהיה בזבוז זמן', 'זה לא יעבוד', 'לא יקנו את זה' וכו)

בדקו זאת בעצמכם. כדי לראות את המוח שלכם בפעולה נסו התרגיל הבא:

חשבו על משימה מאתגרת לימים הקרובים שתוציא אתכם מאזור הנוחות אך תיטיב עם חייכם. רצוי לכתוב אותה ממש עכשיו בנוסח הבא: אני מתחייב לבצע את הפעולות הבאות: ביום.... (תאריך) אעשה ... (תארו פעולות מדויקות שתעשו).

עכשיו התרכזו במשימה ושימו לב מה המוח אומר לכם על זה....

********************************************************

האם ייצור המחשבות המעכבות החל לעבוד? סביר להניח שכן. אם זה לא עבד לכם אל דאגה, פשוט הרימו את רף הסיכון של המשימה והמכונה תיכנס לפעולה. איזה סוג של מחשבות עלו בכם: מכשולים, שיפוט עצמי, השוואות, נבואות?

ייתכן ואתם שואלים: 'אבל מה אם המחשבות האוטומטיות שלי באמת נכונות, אולי באמת איני יכול? האם עלי להתעלם ממחשבות אלו?'. אם המטרה שהצבתם גבוהה מדי תוכלו להציב מטרה ראלית יותר. ברוב המקרים אנו יודעים שמדובר במטרה שאנו מסוגלים לבצע.

השאלה שצריכה להישאל היא: 'אם אפעל בהתאם למחשבה הזאת, האם זה יעזור לי להיות האדם שאני רוצה להיות, האם זה מקדם אותי לחיים שאני רוצה?'. אם התשובה היא 'לא' אנו יודעים שזו מחשבה שלא כדאי לפעול על-פיה. שימו לב שאיננו מנסים להיפטר מהמחשבה או לבדוק אם היא נכונה או שגויה. אנו רק מתבוננים בה ושואלים אם היא תעזור לנו. אם נילחם בה אנו עלולים ליפול למלכודת ההתמזגות הטובענית. לכן רק נאמר למוח שלנו 'תודה לך מוח על ההערה והרצון הטוב, אין לי צורך במחשבה הזאת כרגע', או בקיצור 'תודה' ונמשיך הלאה.

ניקח לדוגמה את המחשבה 'אני בן-זוג מצוין'. במצב התמזגות המחשבה והמציאות הם אחד, המחשבה הזאת נחווית כאמת מוחלטת. במצב הפרדה – זו רק מחשבה (נכונה או שגויה) ואפשר לבחון האם היא אפקטיבית עבורנו.

המחשבה 'אני לא בנויה להצליח' – כששמים לב שזו רק מחשבה (מצב הפרדה) אפשר לשאול האם היא אפקטיבית עבורנו. כשמתמזגים עם המחשבה הזו היא הופכת למציאות היחידה כרגע ומן הסתם לא תועיל להתקדמות שלנו.

יציאה מהמלכודת

יש שיטות רבות ליצור הפרדה (הנקראת גם הפרדה קוגניטיבית). לא כל שיטה מתאימה לכל אדם, אך כל אחד יכול למצוא שיטה שמתאימה לו.

כדי להשתחרר ממלכודת ההתמזגות ראשית עלינו לזהות שנלכדנו. הרבה פעמים די בזיהוי עצמו כדי להשתחרר.

יש לי מחשבה ש...

קראו את התרגיל הבא עד סופו ואחכ בצעו אותו:

העלו בראשכם את האתגר מהתרגיל הקודם או אתגר אחר המחייב יציאה מאזור הנוחות. שימו לב למחשבה מעכבת/'שלילית' שעולה בראשכם כשאתם חושבים על האתגר. למשל שיפוט עצמי: 'אני חסר יכולת', 'אני כישלון', 'אני לא בנוי להצליח' וכו' הקשורה לסיפור שלכם.

1. אמרו לעצמכם מחשבה זו באמונה שלמה שהיא נכונה ושימו לב כיצד זה משפיע עליכם.

2. כעת חזרו על המחשבה הזאת כשאתם מוסיפים לפניה את המילים 'יש לי מחשבה ש...' לדוגמא 'יש לי מחשבה שאני לא מסוגל'. שימו לב אם יש שינוי בהרגשתכם.

3. כעת חזרו על המחשבה כשאתם מוסיפים לפניה את המילים: 'אני שם לב שיש לי מחשבה ש...'. לדוגמא 'אני שם לב שיש לי מחשבה שאני לא יכול...'. שימו לב אם יש שינוי בהרגשתכם.

*****************************************************************

מה קרה?

רוב האנשים חשים תחושת ריחוק והפרדה מהמחשבה המקורית השיפוטית. אם לא הרגשתם כך נסו זאת שוב עם משפט שיפוטי אחר. (אם לא עשיתם את התרגיל, שימו לב מה הסיבה שהמוח נתן לכם כדי לדלג עליו ואז עשו אותו בכל מקרה)

כעת במהלך היום שימו לב כשאתם 'נלכדים', ובצעו את התרגיל. עצרו לרגע בדקו מה אתם חושבים והמשיכו הלאה. זה לוקח שניות ספורות. כשאתם מיומנים יותר קצרו את התרגיל ורק סמנו לעצמכם כשאתם נלכדים: 'הנה התמזגות', או קצר יותר: 'התמזגות', או כל מילת קוד אחרת שמתאימה לכם. רק סמנו לעצמכם, אל תנסו לשנות את המחשבה.

חשוב לתרגל ולחוות. בהמשך הסדרה יבואו עוד חוויות רבות הנבנות אחת על גבי השנייה, כך שאם תרצו באמת להפיק משהו מהקריאה עליכם לתרגל. אין דרך אחרת. כדאי לדעת כי מדובר בגישה טיפולית בעלת תוצאות מחקריות מוכחות. התרגילים השונים לקוחים מתוך ספרות מקצועית ולא שלופים מהמותן. כמטפל עזרתי לאנשים רבים באמצעות הכלים שאני כותב עליהם.

אשמח לקרוא את תגובותיכם לגבי הפוסט. ספרו לי אם זה עובד בשבילכם, או אם יש לכם שאלות. מטרת התרגולים היא לשפר את מיומנות ההפרדה שלכם.

לסיכום, למדנו כי אי אפשר לעצור את החשיבה. למדנו על סוגי מחשבות אוטומטיות שעולות בזמן יציאה מאזור הנוחות. למדנו כי הפרדה מאפשרת לנו גמישות מחשבתית והתנהגותית ושחרור ממלכודת של מחשבות מעכבות. כאשר אנו 'נלכדים' במחשבות עלינו לשאול האם הן אפקטיביות עבורנו בדרך להצלחה ולחיים מלאים ובעלי משמעות. ביצענו 3 תרגילים ביניהם תרגול אחד של הפרדה.

האם התוכן דיבר אליכם, האם יש לכם שאלות?

אתם מוזמנים להגיב כאן למטה ואשמח לענות.

האם אתם מכירים אנשים שיכולים להתעניין בתוכן זה?

מוזמנים לשתף אותם.


87 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page