top of page
Search
  • יריב טגנסקי

טיפול CBT לביטחון עצמי


פוסט מספר 2. בסדרה.

אם לא קראתם את הפוסט הראשון בסדרה עשו זאת עכשיו.

חוק מספר 2 של ביטחון עצמי : 'ביטחון עצמי אמיתי אינו העדר פחד, אלא שינוי מערכת היחסים עם הפחד'.

בוא נחזור לאבי הטעויות בתחום ביטחון עצמי : 'כשארגיש ביטחון אוכל לעשות את מה שחשוב'.

זה כלל שנשמע הגיוני כי לרוב הרבה יותר קל לעשות דברים מאתגרים אם מרגישים ביטחון. אולם אם נדרוש את קיומה של הרגשת ביטחון לפני שנפעל, נבלה הרבה זמן (ואולי אף חיים שלמים) בניסיון לשלוט ברגשותינו. ננסה למגר רגשות פחד, חרדה וחוסר ודאות ולהחליף אותם ברגשות רוגע, ביטחון ואישור.

כדי לסלק חרדה ותחושת חוסר ביטחון ייתכן וניסיתם לומר לעצמכם הצהרות חיוביות, ללכת לסדנאות מעצימות, לאתגר את המחשבות השליליות, היפנוזה עצמית, לחשוב חיובי, להתחבר ליקום ומה לא. יכול להיות אפילו שהרגשתם טוב כשניסיתם טכניקה כזאת או אחרת למיגור הפחד. אך האם הטכניקות האלה עבדו בזמן אמת ברגע שעמדתם מול האתגר, האם אז חשתם רוגע וביטחון?

סביר להניח שהתשובה היא 'לא'. ומדוע זה כל כך ברור?

כי שום טכניקה בעולם (למעט שימוש בחומרים) לא תשנה מיליוני שנות אבולוציה שתכנתו את מוחנו להגיב למצבים מאתגרים ולא מוכרים ב'תגובת לחימה-בריחה'.

כדי להסביר מהי 'תגובת לחימה-בריחה' נחזור לרגע אחורה בזמן לתקופת הממותות...

דמיינו עצמכם מלקטים מזון בשדה. לפתע חיית טרף ענקית דוהרת לעברכם, חושפת שיניים ענקיות ומרעידה את האדמה. מה קורה לכם עכשיו? יש לכם רק שתי אופציות:

1. לנוס על נפשכם בשיא המהירות או

2. להילחם במלוא הכוח.

שתי האופציות דורשות הרבה אנרגיה כוח וסיבולת, אחרת גורלכם יהיה 'לא נעים'...

למזלכם הטוב, האבולוציה תכנתה את גופכם להגיב בתגובת לחימה-בריחה: בשעת סכנה אדרנלין מציף את הדם, הרפקלסים נעשים מהירים יותר, השרירים מתוחים יותר, הדופק מהיר יותר, דם מוזרם בעיקר לרגליים ולידיים, מופרשת זעה שהופכת את העור לחלק כדי להקשות על אחרים לתפוס בכם, הנשימה מהירה יותר. כל זה קורה באופן מיידי, כאילו מישהו לחץ על כפתור והפעיל מערכת אזעקה.

לכל היונקים, הדגים והצפרים יש תגובת לחימה-בריחה. זו תגובה חיונית להישרדות והיא מופעלת כשהמוח מזהה סכנה. שימו לב, מדובר בתגובה טבעית ולא מסוכנת (למרות שאינה נעימה לנו), ובבוא העת ישנו כפתור במוח שמפעיל גם תגובת נגד של רגיעה וחזרה לשיגרה.

בימינו כשהחיים יותר נוחים איננו צריכים לברוח מחיות טרף או להילחם בהן. אולם כדי להתפתח ולצמוח כבני-אדם עלינו לצאת מהמוכר לנו ('אזור הנוחות') ולקחת סיכונים, כדי להגיע למחוזות חדשים. עלינו לעשות זאת שוב ושוב כדי להתפתח ולהגשים את עצמנו.

כשאנו יוצאים מ'אזור הנוחות' מוחנו מזהה זאת כסכנה ומפעיל את תגובת לחימה-בריחה.

במילים פשוטות יותר אפשר לקרוא ל'תגובת לחימה-בריחה' – פחד או חרדה. אנשים ממעטים לדבר על הפחד כיוון שהוא נתפס כחולשה (בעיקר אצל גברים), כדבר רע שיש להיפטר ממנו או להתבייש בו. הרבה אנרגיה מתבזבזת כדי להלחם בהרגשת הפחד, מלחמה שנועדה מראש לכישלון. במקום להלחם במלחמה אבודה מראש אולי כדאי לשנות את הגישה לפחד.

האם אתם מספרים לעצמכם את האמת?

הסתכלו במשפטים הבאים, מי אמת ומי שקר?

1. אלברט איינשטיין היה תלמיד גרוע.

2. אנחנו משתמשים רק ב 10% מהמוח.

3. הצהרות חיוביות הן דרך טובה לשפר דימוי עצמי נמוך.

רוב האנשים יגידו שהם אמת. תכניות להתפתחות אישית יאמרו לכם משפטים כאלה כדי לעודד אתכם. הבעיה היא שכולן שקר. והנה כמה עובדות לגבי המשפטים הנ"ל:

1. המסר: גם תלמידים גרועים יכולים להגיע לגדולה. המציאות: אלברט איינשטיין היה תלמיד מצטיין במתמטיקה ופיזיקה ובשאר המקצועות קיבל מעל 80.

2. המסר: תאר לך מה היית משיג אם היית משתמש בכל המוח. המציאות: בדיקת MRI תוכיח לכם שאנחנו משתמשים בכל המוח. ומספיק שחלק קטנטן במוח יפסיק לפעול כדי שתהיו נכים בצורה קשה.

3. המסר: קל לשפר את הדימוי העצמי. המציאות: מחקר מפורסם ופורץ דרך הראה שהצהרות חיוביות יכולות לגרום לנבדקים להרגיש רע יותר. הסיבה היא שהמוח מתחיל להתווכח עם הצהרות חיוביות ולתת רשימה של הצהרות הפוכות. אם נבדקת אומרת 'אני ראויה לאהבה' המוח משיב ב 'לא את לא ראויה כי א'...ב'...ג'...'.

למרבה הפלא דווקא כשאומרים לנבדקים שזה בסדר לחשוב שלילי על עצמם הם מרגישים עליה במצב רוח :-)

בואו נודה על האמת, אנחנו מסתובבים בעולם עם הרבה שטויות בראש שלא עוזרות לנו באמת. (אגב, המידע בפוסטים אלו מבוסס על ראיות מחקריות)

כעת בואו נבחן מיתוסים הקשורים לפחד:

1. פחד הוא סימן לחולשה

סלחו לי אם אני חוזר על עצמי, אבל פחד הוא תגובה טבעית למצב לא מוכר, כולם חווים אותו גם אם הם לא מדברים על כך. אין אפשרות לא לחוות פחד אלא אם כן אתם 'על סמים'. אם אתם לא חווים פחד משהו לא בסדר אתכם, לכו לרופא או לפסיכיאטר.

הכלל הוא: 'כשתצאו מאזור הנוחות שלכם תחוו פחד. זו לא חולשה, זה תפקוד נורמלי של מוח תקין'.

הפוסטים שאני כותב כאן נועדו לעזור לכם להרחיב את אזור הנוחות. אך כדי להרחיב אותו עליכם לחוות פחד ברמה מסוימת.

2.פחד פוגע בביצועים

ספורטאים גדולים, כוכבי קולנוע, מוסיקאים גדולים, כולם חווים תגובת לחימה-בריחה כשהם יוצאים לזירה מאתגרת. למרות הניסיון הרב שלהם תמיד קיימת האפשרות שהפעם הם יפשלו. הרבה אמנים וספורטאים יודעים כיצד להשתמש בפחד כדי להשיג את מטרתם. למעשה הם מכנים את תגובת הלחימה-בריחה במילים כמו 'תחושת היי', 'התרגשות' , 'אדרנלין', 'להיות מתודלק' ולא מתייחסים אליה כאל פחד. נלמד על כך בפוסטים הבאים.

הכלל הוא: 'הפחד הוא לא אויב, הוא אנרגיה רבת עוצמה שאפשר לתעל לטובתך'

3.הפחד חוסם אותך

המיתוס הוא שפחד מונע ממך להשיג את מה שאת/ה רוצה בחיים. העובדה היא שזה לא הפחד שתוקע אותנו אלא מערכת היחסים שלנו עם הפחד. ככל שנחשוב שפחד הוא 'רע' וננסה להלחם בו, כך נהיה תקועים יותר כי נחכה עד שהוא יעבור (מה שלא יקרה כפי שלמדנו).

הכלל הוא: 'לא הפחד תוקע אותך, אלא הגישה שלך לפחד'.

4. ביטחון הוא העדר פחד

האמונה הרווחת היא שאנשים עם ביטחון לא מרגישים פחד. האמת היא שתגובת לחימה-בריחה לא פוסחת על אף אחד. היא קיימת אצל כולם במצבים מאתגרים. מי שיודע לתעל את הפחד לטובתו, בטחונו לא נהרס.

וזה מוביל אותנו לחוק מס.2 של ביטחון עצמי: 'ביטחון אינו העדר פחד, אלא שינוי מערכת היחסים עם הפחד'.

לסיכום, למדנו כי יציאה מאזור הנוחות ולקיחת סיכונים כרוכה בתגובת פחד באופן טבעי. זו אינה חולשה אלא תפקוד תקין ונורמלי. פחד הוא מקור אנרגיה שאפשר לתעל לטובתנו כפי שנלמד בהמשך הסדרה. לא הפחד תוקע אותנו אלא גישתנו אל הפחד. ביטחון עצמי אמיתי אינו העדר פחד אלא שינוי היחס לפחד.

בפוסטים הבאים נלמד כיצד לשנות את מערכת היחסים עם הפחד כדי לצאת מאזור הנוחות.

המידע הזה עוזר להרבה אנשים להתמודד עם אתגרים, אנא שתפו אותו עם אחרים.


91 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page