top of page
Search
  • yariv71

איך להתגבר על חרדות של הילד בטיפול רגשי/טיפול במוסיקה?

Updated: May 7, 2021


איך זה שהילד שלך מלא בחרדות? הוא הרי מקבל המון תשומת לב, הוא מתוק, נבון, תלמיד טוב, אבל מלא בפחדים ומחשבות קטסטרופליות.

התשובה לשאלה היא הרבה פעמים שילוב של גנטיקה, סביבה ואירועי חיים.

בטיפול אנו נסתכל על כל הגורמים ויחסי הגומלין ביניהם וניצור שינוי בדינמיקה שמשמרת את החרדה ומגבירה אותה.

להורים הרבה פעמים קשה מאד לעשות את זה לבד. לעתים המעורבות אישית מדי ולעתים חסר ידע. לכן נדרשת מעורבות מכוונת טיפולית.

תיאור מקרה:

יוני (שם בדוי), בן 10, הוא ילד נמרץ, שמח וחברותי. ההורים אבחנו אצלו התנהגות חרדתית, נטולת סיבה אמתית לשיטתם. לדבריהם, בכל פעם שניסה להישאר לישון אצל חבר, הוא נתקף חרדה והיה מתקשר לאמו באמצע הלילה כדי שתבוא לקחת אותו, כשהוא מתלונן על כאבי בטן וראש. החרדה עלתה גם לפני יציאה לטיולים, ימי מבחנים והיו גם פחדים מפני פורצים וגנבים.

עפ"י תיאורי ההורים וסדרה של שאלונים שביקשתי מיוני למלא, התברר כי ליוני יש סימפטומים של חרדת פרידה וחרדת בחינות.

לאחר תהליך הכרות קצר יוני נהנה מהמפגשים והיה מלא מוטיבציה. שיחקתי עם יוני במשחקים שדרכם למד את סודות הפחד: ממה הוא מורכב, איך הוא פועל וכיצד ניתן להתגבר עליו. יוני התחבר למשחק חיש מהר וביקש לחזור אליו בכל תחילת פגישה. הוא מאד אהב למצוא מחשבות רציונליות ומאוזנות ולראות כיצד הן מורידות את החרדה כמו מעשה קסמים. בחכמתו הרבה עשה קישור בין המשחק לבין מקרים מחיי היומיום שלו. תוך כדי משחק יוני גילה מחשבות חדשות שיעזרו לו להתמודד טוב יותר עם פרידות ועם מצבים שעד עתה הלחיצו אותו. עם הזמן, נחלשה האחיזה במחשבות השגויות שעוררו את החרדה ממצבי פרידה או מבחנים, וחשיבה מאוזנת ומסתגלת יותר תפסה מקום משמעותי בעולמו של יוני.

כפי שכבר ציינתי, יוני הוא ילד מאד פעיל חברתית, מאד ספורטיבי וגם מאד נבון. אחד הדברים שתפסו אותו בטיפול היה מושג ה'אומץ' כפי שהגדרנו אותו בטיפול – 'לעשות דברים מפחידים'. בשלב זה של הטיפול יוני לקח על עצמו משימות 'אומץ' והתנסה בצורה מבוקרת ומדורגת במצבים מעוררי חרדה שאליהם התכוננו מראש בפגישות.

ההורים היו שותפים לתהליך. במהלך הפגישות עם ההורים, חשפנו כיצד התגובות שלהם עוזרות לשמר את החרדה של יוני, ושינוי הגישה שלהם עזר ליוני להשתחרר ולרצות להתמודד יותר בכוחות עצמו. כשהוריו של יוני הצליחו לשחרר את הדאגות שלהם, נתנה בכך האפשרות ליוני לשחרר את הדאגות שלו.

אחרי סדרה של 24 פגישות יצאה המשפחה הזו לדרך חדשה אותה חגגו בקמפינג שטח, כולל לינת לילה!.


31 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page