top of page
Search
  • יריב טגנסקי - מטפל במוסיקה ומטפל

טיפול CBT לביטחון עצמי


פוסט ראשון מתוך עשרה בסדרה

סדרת הפוסטים הזאת יכולה לשנות את השקפתכם ואם תבחרו להעמיק בתכנים שבה, היא יכולה לשנות גם את חייכם ולהפוך אותם למלאים ומספקים יותר. הסדרה עוסקת בבניית ביטחון עצמי אמיתי ויציאה מהפחד לחופש, מ'אזור הנוחות' להגשמת חלומות. כמטפל קוגניטיבי-התנהגותי כתבתי בהשראת גישת CBT - גישה טיפולית מוכחת מחקרית, והספר 'the confidence gap' מאת russ haris שאני ממליץ עליו בחום.

כלל מס. 1 : 'התנהגות של ביטחון קודמת להרגשת ביטחון'.

איך היו נראים החיים שלכם אם לא היה לכם את הקושי שחוסם אתכם? מה היה שונה, כיצד הייתם מתנהגים, מה הייתם עושים אחרת?

תשובה לשאלה הזו, שעולה לעתים בטיפול, יכולה לחשוף את השאיפות והערכים שלנו ולעזור לנו להציב מטרות. נסו לענות על השאלה בהתייחס לתחומי חיים שונים: יחסים, עבודה, חברה, פנאי.

הרבה אנשים תולים את פעולותיהם בהרגשת ביטחון: 'אילו היה לנו ביטחון עצמי אז ...' - היינו מקימים עסק, מחליפים עבודה או עיסוק, מגשימים חלום, לומדים משהו חדש, יוזמים יותר, מדברים מול קהל, מופיעים, יוצרים, חברותיים, מצליחים, הורים טובים ועוד ועוד.

מהו בעצם ביטחון (confidence)? נתייחס לשתי הגדרות:

א. תחושת ודאות ואישור

ב. מעשה של אמון

רוב האנשים מכירים את ההגדרה הראשונה המתארת הרגשה או תחושה של ודאות, רגיעה, אישור עצמי. אנשים פחות מכירים את ההגדרה השנייה לפיה ביטחון הוא פעולה. פעולה של אמון. המילה confidence באה מלטינית: com =עם, fidere=לתת אמון. התנהגות של ביטחון היא התנהגות של אמונה בעצמנו או באחרים. התנהגות של ביטחון אינה בהכרח מלווה בהרגשה של ודאות וביטחון. ליהפך, ככל שאנו לוקחים סיכון גדול יותר כך אנו מרגישים יותר חוסר ודאות וחרדה.

זה אולי יכול להוביל אתכם למסקנה שעליכם לזייף ביטחון עצמי כדי לרכוש ביטחון עצמי, בנוסח 'fake it until you make it'. אבל זו ממש לא הכוונה של סדרת הפוסטים הזאת אלא ליהפך, הכוונה שתהיו אמיתיים כמה שיותר, ושהביטחון שלכם יהיה אמיתי ולא מזוייף.

מדוע אנו מרגישים חוסר ביטחון?

5 הגורמים העיקריים לתחושת חוסר ביטחון הם*:

1. ציפיות ודרישות מוגזמות

2. שיפוט עצמי נוקשה

3. דאגה מפחדים

4. חוסר ניסיון

5. חוסר בכישורים

(*הכוונה לאנשים בוגרים, בהסתכלות על גורמים בהווה)

נתייחס להתמודדות עם גורמים אלו בהמשך סדרת הפוסטים.

המיתוס הגדול של הביטחון העצמי: "ביטחון עצמי זה משהו ש-או שיש לך אותו או שאין לך אותו". זוהי טעות! ביטחון עצמי מושלם אינו קיים. לכל אדם יש יותר ביטחון בתחומים מסוימים ופחות ביטחון בתחומים אחרים. ברוב המקרים חוסר ביטחון הוא אינו גורל משמיים, אלא אוסף של הרגלים ברי שינוי והיעדר כישורים וניסיון. לפעמים ביטחון הוא פשוט לדעת לעשות משהו בצורה טובה. אם רוכשים כישורים וניסיון מתאימים תחושת הביטחון גדלה.

אז איך לדעת לעשות משהו בצורה טובה? (או לשפר את תחושת הביטחון)

1. התאמן בכישורים הנדרשים

2. יישם אותם

3. הערך את התוצאות

4. ערוך שינויים בהתאם

5. חזור ל-1.

קל להגיד וקשה לעשות? נכון מאד. אבל זה לא דבר חדש! עשיתם את זה כבר עשרות פעמים בחיים. כך למדתם ללכת, לכתוב, לקרוא, לנהוג וכו'.

לעתים יש צורך בטיפול/אימון כדי לצאת מהתקיעות וקשה מאד לעשות זאת לבד.

מה גורם לאנשים להישאר תקועים בחוסר הגשמה? הרבה פעמים זו אמונה שגויה שנקרא לה 'חוק התקיעות': 'כדי שאוכל לעשות את מה שאני רוצה לעשות, להשיג את מטרותיי, להתנהג כמו האדם שאני רוצה להיות - אני צריך להרגיש ביטחון עצמי'.

'חוק התקיעות' אומר שקודם צריכה להגיע הרגשת ביטחון ורק אחר-כך יבואו הפעולות שאנו רוצים לעשות. החדשות הרעות הן שאין לנו שליטה מלאה על הרגשות שלנו. הרגשת ביטחון יכולה לבוא ויכולה לא לבוא, וברוב המקרים היא לא תבוא כשיוצאים מ'אזור הנוחות'. אם נחכה להרגשת ביטחון כדי לעשות משהו שחשוב לנו אך מפחיד אותנו, אז קרוב לוודאי שנחכה לנצח.

גם אנשים בעלי ביטחון עצמי אינם מרגישים ביטחון כשהם עושים דברים חדשים ומאתגרים בדרך להשגת המטרות שלהם. מפתיע אתכם? אבל זו עובדה. ומדוע זה כך?

בגלל התופעה האנושית וה"מצערת" הבאה: פחד או דאגה יופיעו תמיד כשאנו יוצאים מ'אזור הנוחות' שלנו. כך בנוי המוח האנושי מסיבות אבולוציוניות, ואין דרך לעקוף את זה.

אם אנחנו לא רוצים לבלות את שארית חיינו בהמתנה להרגשת ביטחון כדאי לנו להכיר בחוק הראשון של ביטחון עצמי: "התנהגות של ביטחון קודמת להרגשה של ביטחון". כלומר ההתנהגות באה קודם, ההרגשה של ביטחון תבוא אחר כך. אנו צוברים ביטחון מהפעולות והניסיון, והביטחון לרוב לא מגיע סתם כך 'מהאוויר'. למעשה גם אם נצבור ניסיון ונהיה טובים במשהו, עדיין ברגע האמת תחושת הביטחון יכולה לבוא ויכולה לא לבוא. איננו יכולים לסמוך עליה. אם היא מגיעה זה צ'ופר.

לסיכום, למדנו על הגורמים לתחושת חוסר ביטחון. למדנו שהרגשת ביטחון יכולה להגיע ויכולה לא להגיע, ולכן אסור לנו להסתמך עליה. יחד עם זאת יש יותר סיכוי שנרגיש ביטחון אם נתאמן בכישורים הרצויים לנו כיוון שהניסיון והלמידה בונים את הביטחון. בנוסף למדנו שחוסר ביטחון תמיד יגיע כשיוצאים מ'אזור הנוחות', כיוון שכך המוח האנושי פועל, וזה תקף גם לגבי אנשים עם ביטחון עצמי (אז איך הם מתמודדים עם זה? נראה בהמשך). לכן אם נחכה לתחושת ביטחון כדי לפעול בדרך להגשמה עצמית ולחיים מספקים יותר, סביר שנחכה לנצח. המסקנה הנובעת מכך היא חוק מס.1 של הביטחון העצמי: "התנהגות של ביטחון קודמת להרגשת ביטחון".

אז איך בכל זאת נעשה משהו אם אנו מרגישים חוסר ביטחון?

בפוסט הבא נלמד את חוק מספר 2 של ביטחון עצמי שיעזור לנו להבין יותר. בסיום הסדרה יהיו לכם כלים מוכחים מחקרית ליציאה מאזור הנוחות וחיים משמעותיים ומלאים יותר.

האם אתם מכירים אנשים שיכולים להתעניין בתוכן זה? מוזמנים לשתף אותם.

שלכם,

יריב טגנסקי - מטפל במוסיקה ומטפל קוגניטיבי-התנהגותי.

142 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page