• Facebook Basic Square

10 החוקים לביטחון עצמי וחיים מלאים יותר

סדרת הפוסטים מבוססים על גישת CBT  - גישה טיפולית מבוססת מחקר ראייתי.


אם לא קראתם את הפוסטים הקודמים עשו זאת עכשיו: 

פוסט מס.1

פוסט מס.2

 

 

כלל מספר 3: מחשבות שליליות הן נורמליות. אל תילחם/י בהן, התבונן/י בהן.

כלל 3 מצריך שני פוסטים בגלל חשיבותו ומורכבותו.

 

הכלל השלישי יכול לעורר את המוח שלכם להתנגדות וויכוח. הרי לימדו אותנו שעלינו להיפטר מחשיבה שלילית ומגבילה ולהחליף אותה ב'חשיבה חיובית'. כך אומרים לנו כל מיני אנשים בתקשורת, בספרים, בסדנאות ובפסיכולוגיה חיובית. ואולי גם ניסיונכם האישי אומר לכם שכשאתם 'חושבים חיובי' אתם מרגישים יותר טוב.

 

אולי אמרו לכם 'למחוק את הדרך הישנה', 'להיפטר מאמונות ישנות', 'להחליף את התוכנה' וכו'. אבל כנראה שכחו לומר לכם שגם אם תחשבו חיובי זה לא ימחק את החשיבה השלילית. המוח לא מוחק נתיבים עצביים ישנים (כמו מחשבות ואירועים שליליים) אלא מוסיף נתיבים חדשים.

 

למה הדבר דומה? נשווה זאת ללימודי שפה זרה. אם תתחילו ללמוד שפה חדשה כמו יפנית, גם אם תדברו יפנית בשטף עדיין לא תמחקו את שפת האם שלכם - העברית.

 

אפילו אבי הפסיכולוגיה החיובית, מרטין זליגמן, מודה ביושר כי גם אחרי 20 שנים שהוא מלמד פסיכולוגיה חיובית בכל העולם, כאשר הוא ניצב בפני אתגר הדבר הראשון שעולה בראשו הן מחשבות פסימיות.

 

מי צריך מחשבות שליליות?

 

אבותינו הקדמונים חיו בסביבה בה המטרה הראשונה הייתה פשוט לא להיהרג. עם כל הסכנות של חיות טרף, אסונות טבע, שבטים אויבים ושכנים רעים, לא חסרו דרכים למות. מי שהסתובב אז עם 'חשיבה חיובית' פשוט לא שרד. תפקיד המוח היה לחפש כל הזמן סכנות, ודברים רעים שיכולים לקרות כדי שהאדם יוכל להישאר בחיים. במילים אחרות: המוח התפתח לחשוב באופן שלילי.

 

גם בימינו המוח ממשיך לסרוק ולחפש מה יכול להשתבש. כשאנו עומדים לצאת מ'אזור הנוחות' המוח חוזר על אותן מחשבות וסיפורים מוכרים שמזהירים אותנו: 'אני לא אצליח', 'אני אכשל', 'אני לא יכול', 'אעשה בושות', 'אני לא מספיק טוב' , 'אני לא מוכן', 'זה קשה מדי', 'אני רוצה להיפטר מזה', 'אני לא סובל את ההרגשה הזאת' ועוד.

 

רוב האנשים חוששים מכישלון ומדחייה, יש להם פחדים ספקות ודאגות. זה סימן למוח נורמלי ותקין. גם אם תתאמנו כל יום כל היום בחשיבה חיובית, אי-אפשר לעצור את החשיבה השלילית של המוח. בנוסף, אם אתם זוכרים את המחקר מהפוסט הקודם, 'חשיבה חיובית' לעתים גורמת להרעה במצב רוח.

 

** שימו לב, יכול להיות שאתם חשים כעת התנגדות של המוח לנאמר ויכול להיות שאתם חשים הקלה. כל תגובה שעולה בכם היא בסדר. פשוט תנו למחשבות לעבור הלאה והמשיכו לקרוא.

 

ייתכן והמוח מעלה את השאלה 'אז מה אני אמור לעשות עם זה?', 'אני אמור להשלים עם זה?', 'לנשוך שפתיים ולהמשיך?', 'להסיח את הדעת מהחשיבה?'.

 

בשלב ראשון עלינו להכיר בכך שחשיבה שלילית היא נורמלית. בשלב שני עלינו להכיר בכך שלחשיבה יש יכולת השפעה על התנהגותנו אך אין לה שליטה על התנהגותנו. הרבה פעמים אנו עושים דברים בניגוד למחשבותינו, ולפעמים לא עושים מה שהמוח אומר לנו לעשות. למשל אנו לפעמים כועסים וחושבים על פגיעה במישהו אבל לא עושים זאת, אנו חושבים לוותר על משימה אבל ממשיכים בכל זאת. אנו לא נותנים לכל מחשבה לנהל אותנו ולומר לנו מה לעשות.

 

החשיבה השלילית אינה הבעיה. הבעיה מתחילה כאשר אנו נלכדים בחשיבה השלילית, מזדהים אתה, נותנים לה את כל תשומת הלב, מתייחסים אליה כאל אמת מוחלטת ונותנים לה לשלוט בנו או מנסים להילחם בה. אנו מתמזגים עם המחשבה עד שאין כלל הפרדה בינינו לבין המחשבה. המחשבה ואנחנו חד הם.

 

נסו את התרגיל הבא.

חזרו בראשכם או בקול שוב ושוב על המחשבה 'אני לא יכול להרים את היד'. אמרו זאת באופן חזרתי ותוך כדי שאתם אומרים או חושבים זאת הרימו את ידכם למעלה.

 

מה קרה?

 

סביר שהצלחתם להרים את היד, למרות המחשבה. יש אנשים שמהססים להרים את היד ולוקח להם קצת זמן. הסיבה היא שאנו רגילים להאמין למחשבות שלנו, להתמזג אתן.

כאשר אנו במצב של התמזגות עם המחשבות, אנו נשלטים ומנוהלים על-ידן. כאשר אנו במצב של הפרדה מהמחשבות אנו שמים לב שהמחשבות הן רק אוסף של מילים או תמונות, ואז ההשפעה שלהן על התנהגותנו פוחתת או נעלמת. המחשבות הן לא כל מי שאנחנו, הן רק חלק מאיתנו. אנחנו יכולים להתבונן במחשבות ולהחליט אם הן עוזרות לנו או לא.

 

כאשר אנו נלכדים ע"י מחשבות ומתמזגים איתן עלינו לזהות את מלכודת ההתמזגות, להשתחרר ממנה ולהגיע למצב של הפרדה. כך ניתן להשתחרר מהשפעתן של המחשבות מבלי להילחם בהן. יש טכניקות רבות להפרדה ונתאר חלק מהן בפוסטים הבאים.

 

 

לסיכום למדנו כי מחשבות שליליות הן חלק מתפקוד נורמלי של המוח ואי-אפשר לעצור אותן או להיפטר מהן, במיוחד כאשר אנו עומדים מול אתגרים משמעותיים. למדנו כי יש זמנים בהם אנו במצב התמזגות עם המחשבות ואז אנו מנוהלים על-ידן, ויש זמנים בהם אנו במצב של הפרדה מהמחשבות, ואז למחשבות השפעה מועטה על התנהגותנו. כדי לשלוט בהתנהגותנו בצורה טובה יותר, למרות המחשבות השליליות, עלינו ללמוד להגיע למצב של הפרדה גם בזמן עמידה בפני אתגר.  

 

בפוסט הבא נלמד עוד על מלכודות החשיבה השלילית, נעמיק במושגי ההפרדה וההתמזגות ונלמד טכניקות להפרדה. הפוסטים הבאים יכללו מושגים חדשים ותרגולים. היכונו לחוויית גילוי מרגשת!

 

 האם אתם מכירים אנשים שיכולים להתעניין בתוכן זה?

מוזמנים לשתף אותם.  

Please reload